Діяльність
міжнародного проекту «Європейська
мережа
шкіл сприяння здоров'ю» в Україні
Міжнародний
проект «Європейська мережа шкіл сприяння здоров'ю» (ЄМШСЗ) був започаткований
Європейським регіональним бюро ВООЗ, Євро-комісією та Радою Європи в 1992 році.
За сім років діяльності проекту в мережу ввійшли 40 країн Європи, та понад 650
шкіл сприяння здоров'ю (ШСЗ) – відомості на січень 1999 року.
Україна
офіційно приєдналася до проекту ЄМШСЗ 5.05.1995р. згідно з спільним наказом Мінохорони
здоров'я та Міносвіти України від 7.02.1995р. за №25/31 «Про прилучення до
міжнародного проекту ЄМШСЗ». Цей крок входження України в Європейську мережу з
метою спільного вирішення нагальних питань здоров'я підростаючого покоління був
підтриманий Національною програмою «Діти України», затвердженою Указом
Президента України 18.01.1996р. за №63/96.
У
1995р. в мережу ШСЗ в Україні ввійшли 18 загальноосвітніх шкіл, а на
1.01.2000р. мережа в Україні вже нараховувала 150 ШСЗ, з них 24 –міжнародного і
126 – регіональних рівнів.
Ідея проекту
ЄМШСЗ є
подальшим розвитком стратегії ВООЗ «Здоров'я для всіх» та «Здоров'я через
освіту» і співзвучно їй. Перспективним напрямом проекту є визначення того, що
кожен освітянський заклад, як частина суспільства, має стати школою здоров'я.
Концепція
проекту ЄМШСЗ
передбачає «холістичний» всебічний, все об'ємний підхід до вирішення проблеми
здоров'я всього колективу в усіх аспектах повсякденного життя (діяльності)
навчального закладу та пропаганду здорового способу життя поза його межами.
Згідно з положенням проекту ЄМШСЗ сприяння здоров'ю в освітянському закладі має
стати пріоритетним напрямом та центральним елементом усього навчально-виховного
процесу і всієї діяльності закладу, а не обмежуватися лише
медично-профілактичними заходами та впровадженням окремих чи інтеграційних
предметів по навчанню здоров'ю учнів.
На
першому етапі основною метою проекту ЄМШСЗ є відпрацювання моделей такої
діяльності в закладах освіти, яка б сприяла збереженню та зміцненню здоров'я
школярів та вчителів шляхом створення відповідного соціального та фізичного
середовища, переорієнтації навчально-виховного процесу для цілеспрямованої
роботи по формуванню валеологічної свідомості та здорового способу життя.
Для
успішного виконання цієї мети в процес реалізації проблеми сприяння фізичному,
психічному та духовному здоров'ю учнів та вчителів мають включитися і
інтегрувати свої зусилля всі представники шкільного колективу: адміністрація,
педагоги, вихователі, вчителі фізкультури, медики, психологи, учні і персонал
школи. Відмінність між традиційною системою гігієнічного виховання учнів в
Україні та проектом ЄМШСЗ представлена в таблиці.
Рекомендації щодо залучення закладів освіти до
міжнародного проекту “Європейська мережа шкіл сприяння здоров’ю” (згідно з вимогами Європейської комісії,
ВООЗ-Євро та Ради Європи до учасників проекту) https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2UWRrejdUWTZ0c28/edit?usp=sharing
Критерії діяльності навчального закладу
– Школа сприяння здоров’ю https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2T1B1OUlkbDVOU2M/edit?usp=sharing
Орієнтовні напрямки
діяльності школи сприяння здоров’ю
1. Управлінський:
·
створення безпечного
комфортного освітнього середовища;
·
забезпечення
повноцінного медичного обслуговування;
·
науково-методичне
забезпечення діяльності навчального закладу;
· підготовка
педагогічних кадрів до роботи у здоров’язбережувальному освітньому просторі;
·
оптимізація режиму
навчального закладу та рухового режиму;
·
впровадження в
освітній процес здоров’язбережувальних технологій.
2. Освітній:
·
надання системи
знань про здоров’я;
·
формування мотивації
до здорового способу життя, цінності здоров’я;
·
формування навичок
ведення здорового способу життя;
·
формування здоров’язбережувальної
компетентності.
3. Практичний:
·
залучення учнів до
профілактичної діяльності;
·
участь у проведенні
профілактичної роботи;
· проведення
моніторингу здоров’я учасників навчально-виховного процесу;
·
участь у роботі
волонтерських груп;
·
популяризація
здорового способу життя.
4. Науковий:
· розробка цільових
програм щодо здоров’язбереження та здоров’яформування, формування здорового
способу життя;
·
розробка й
апробація інноваційних здоров’язбережувальних технологій;
·
проведення наукових
досліджень.
Перелік видів локальних
актів, які регламентують діяльність навчального закладу – школа сприяння здоров`ю:
https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2S1VYdzM2RnpMMzg/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2S1VYdzM2RnpMMzg/edit?usp=sharing
· концепція діяльності
школи сприяння здоров’ю; https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2S1VYdzM2RnpMMzg/edit?usp=sharing
· модель школи
сприяння здоров’ю; https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2Q09tZ0tOdDVreWM/edit?usp=sharing
·
програма (проект)
розвитку навчального закладу – школа сприяння здоров’ю; https://drive.google.com/file/d/0B4lAESKBPOl2ZHRJRWR4S1B5NTg/edit?usp=sharing
·
договір школи
сприяння здоров’ю з батьками;
·
договір школи
сприяння здоров’ю з медичними установами;
·
договір школи
сприяння здоров’ю з вищими навчальними закладами;
· договори школи
сприяння здоров’ю з дитячими юнацькими спортивними школами, палацами та
будинками дитячої юнацької творчості,
закладами позашкільної освіти;
· договори школи
сприяння здоров’ю з суспільними, громадськими, спортивними організаціями.
(за
матеріалами: Навчання без шкоди для здоров’я. довідник-практикум керівника та
педагогів школи сприяння здоров’ю / за заг. ред. В. С. Поуль. – Донецьк: витоки,
2013. – 292 с.)
Немає коментарів:
Дописати коментар